ΔΡΑΣΕΙΣ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ

Το δημιουργικό πνεύμα είναι πολύπλευρο, προκλητικό, αινιγματικό. Παρέχοντας ευκαιρίες αξιοποίησης του από τον κάθε μαθητή, δημιουργούμε μαθητές με ευφράδεια λόγου, ευκαμψία, άτομα με χιουμοριστική διάθεση και αυτοπεποίθηση, ανεξάρτητα, ευέλικτα, επίμονα άτομα, που διαθέτουν την ανάλογη προσοχή και το χρόνο στο έργο τους και όχι παθητικούς ακροατές.   Μαθαίνω δε σημαίνει παρακολουθώ, απομνημονεύω, απαντώ σε ερωτήσεις κλειστές ( που δέχονται μια απάντηση) , κρατώ σημειώσεις, αλλά μαθαίνω σημαίνει: συμμετέχω ενεργά, συζητώ ελεύθερα, συγκρίνω, αναλύω, συνθέτω, ερευνώ, ανακαλύπτω, εφαρμόζω, δημιουργώ.



Α.. ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ


ΘΕΛΩ ΒΙΒΛΙΑ ΦΤΕΡΩΤΑ

Δε θέλω εγώ φτερά πουλιού
ψηλά να φτερουγίσω
μήτε καράβια ωκεανού
τη γη μας να γυρίσω.
Θέλω βιβλία φτερωτά!
Αυτά μονάχα δώσ' μου,
να ταξιδεύω με το νου
στα πέρατα του κόσμου.
Σ. Παράσχου

ΛΙΣΤΑ ΒΙΒΛΙΩΝ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΜΕ


ΑΛΦΑΒΗΤΟΠΑΡΑΜΥΘΟΧΩΡΑ

1.ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ. ΦΑΚΙΝΟΥ ΕΥΓΕΝΙΑ

ΑΦΟΥ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΚΟΥΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗΣ:
ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ
ΑΦΗΓΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

2. Ο ΑΡΚΟΥΔΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΧΗΝΑΚΙΑ (ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΓΑΠΗ)


3. ΤΑ ΤΡΙΑ ΧΡΥΣΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ (ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΨΕΜΜΑΤΟΣ)




2. Η ΠΟΥΠΟΥ ΚΑΙ Η ΚΑΡΛΟΤΑ  ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ: ΕΔΩ

 

3. ΠΩΣ ΝΑ ΚΑΤΑΒΡΟΧΘΙΣΕΤΕ ΕΝΑ ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ. ΓΙΟΛΑΝΤΑ ΤΣΙΑΜΠΟΚΑΛΟΥ: ΕΔΩ

4. Η ΑΡΗΤΗ ΤΗΣ ΡΟΔΙΑΣ. ΚΙΚΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ: ΕΔΩ

Φέτος πραγματοποιήσαμε το παρακάτω πρόγραμμα στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης με τίτλο:
Ο ΚΟΣΜΙΚΟΣ ΜΑΣ ΩΚΕΑΝΟΣ: “ΕΓΩ, ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ «ΑΛΛΟΙ»’


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 
  • ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΕΙΚΟΝΑΣ (ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ)
  • ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΩΝ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΠΟΥ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΥΝ ΤΙΣ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΜΑΣ ΣΧΕΣΕΙΣ.
  • ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΜΙΑΣ ΥΓΙΟΥΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ (ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΑΠΟΔΟΧΗ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ)
  • ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
  • ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
  • Παιχνίδι γνωριμίας των μελών της ομάδας. 1η ολομέλεια ομάδας. Κάθε παιδί παρουσιάζεται στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας
  • Δημιουργία αφίσας της τάξης. Κάθε παιδί αφήνει το προσωπικό του σύμβολο στην αφίσα της ομάδας.
  • Βιωματικό παιχνίδι: τα παιδιά χωρίζονται σε δυαδικές ομάδες, παίρνουν συνέντευξη ο ένας από τον άλλον και φτιάχνουν το πορτρέτο του συνεργάτη τους. Στη συνέχεια το παρουσιάζουν στην τάξη. Οι ερωτήσεις της συνέντευξης έχουν διαμορφωθεί από την εκπαιδευτικό.
  • Τα παιδιά χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες με ποικίλους και διαφορετικούς τρόπους. Στη συνέχεια δημιουργούν ομαδικά έργα καθ΄όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Κάθε φορά η ομάδα αποφασίζει για το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο της ομάδας αναλόγως με το θέμα που ασχολούνται.
  • Κάθε μαθητής αναλαμβάνει ένα συγκεκριμένο ρόλο στην ομάδα: π.χ συντονιστής, παρουσιαστής, γραμματέας, αναγνώστης κτλ
  • Οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αποδέχονται την ενεργό συμμετοχή του κάθε μέλους μέσα από τη δράση τους. Ως πρώτη ομαδική δραστηριότητα ήταν η εξής: οι μαθητές παίρνουν γράμματα, τα οποία έχουν διδαχτεί και προσπαθούν να σχηματίσουν διάφορες λέξεις. Κάθε φορά ο «δρομέας» της ομάδας θα πρέπει να τρέξει στον πίνακα ανακοινώσεων και να φέρει το γράμμα που λείπει όταν δοθεί το σύνθημα.
  • Οι μαθητές γράφουν με το σώμα τους τα γράμματα του αλφάβητου. Παίζουμε παντομίμα.
  • Η επόμενη ομαδική δράση είναι η κάθε ομάδα να δημιουργήσει προφορικά ένα παραμύθι με τις λέξεις που τους δίνονται. Στο τέλος, ο παρουσιαστής παρουσιάζει το παραμύθι στην ολομέλεια της τάξης.
  • Δημιουργία των κανόνων της ομάδας. Δημιουργείται μία αφίσα με τους βασικούς κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούν όλα τα μέλη της ομάδας μας. Αφού έγινε η δημιουργική συζήτηση στην ολομέλεια, οι μαθητές υπέγραψαν το συμβόλαιο της ομάδας. Με αυτόν τον τρόπο όλοι οι μαθητές δήλωσαν ότι συμφωνούν στην εφαρμογή των βασικών κανόνων για να μπορέσουν να συνυπάρξουν ειρηνικά και να είναι δημιουργικοί.  Η συμφωνία μας έκλεισε με την πορτοκαλάδα της «ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ».
  • Επόμενη δράση των μαθητών είναι η ομαδική δημιουργία γλυκισμάτων με την ενεργό συμμετοχή των γονέων. Με αυτή τη δράση επιδιώξαμε την υλοποίηση της ιδέας «ανοιχτό σχολείο». Επίσης, κατά τη διάρκεια της χρονιάς φτιάξαμε πασχαλινές λαμπάδες με την ενεργό συμμετοχή των γονέων τους.
  • Ομαδική δράση: ακούω τον άλλον με προσοχή. Ομαδικό βιωματικό παιχνίδι (1ος κανόνας).
  • 2ος κανόνας: «Τα χέρια είναι για να προσφέρουν αγάπη, να δημιουργούν και όχι για να χτυπούν». Οι μαθητές παρακολουθούν μία γαλλική ταινία μικρού μήκους. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της ομάδας σχετικά με τα μηνύματα της ταινίας. Τα παιδιά ζωγραφίζουν την εικόνα που τους άρεσε από τη συγκεκριμένη ταινία.
  • 3ος κανόνας: “να αγαπούν, να σέβονται, να αποδέχονται τον «άλλο»”. Οι μαθητές παρακολουθούν το τραγούδι από το youtube «δάχτυλα», τα οποία για να δημιουργήσουν αγαπούν το ένα το άλλο και συνεργάζονται χωρίς να νοιάζονται αν το ένα δάχτυλο είναι μεγαλύτερο ή μικρότερο κτλ. Οι μαθητές τραγουδούν το τραγούδι στα ελληνικά και στα αγγλικά.
  • 4ος κανόνας: «η φωνή μας είναι σημαντικό εργαλείο και την χρησιμοποιούμε για να υποστηρίζουμε τα δικαιώματά μας, να λέμε τη γνώμη μας και όχι για να πληγώνουμε». Πώς χρησιμοποιούμε τη φωνή μας και γιατί; Παρακολουθούμε τρεις σχετικές ταινίες μικρού μήκους και κάθε φορά ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της ομάδας.
  • 5ος κανόνας: «Φροντίζουμε το σώμα μας». Παίζουμε με ένα λογισμικό, το οποίο έχει εγκατασταθεί στους υπολογιστές της τάξης μας και μαθαίνουμε για το σώμα μας και πώς πρέπει να το φροντίζουμε για να είμαστε υγιείς. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά μαθαίνουν ταυτόχρονα πόσο σημαντικό ήταν για τους αρχαίους Έλληνες να έχουν υγιή σώμα.
  • 6ος κανόνας: «αποδεχόμαστε τον άλλον όπως είναι». Οι μαθητές παρακολουθούν μία ταινία μικρού μήκους από το youtube και στη συνέχεια συζητούν στην ολομέλεια της ομάδας. Οι μαθητές κατανοούν ότι η ομορφιά της φύσης οφείλεται στη διαφορετικότητα.
  • 7ος κανόνας: «Όλοι έχουμε ανάγκη από έναν φίλο». Οι μαθητές μιλούν για τους φίλους τους, ποιους καινούριους φίλους  θέλουν να κάνουν, τι είναι «φίλος» για αυτούς κτλ. Στη συνέχεια διαβάζουμε το βιβλίο: «το κομμάτι που λείπει» και παρακολουθούμε το σχετικό βίντεο (ταινία μικρού μήκους). Επίσης, παρακολουθούν την ταινία μικρού μήκους από το Youtube με ένα παιδί με σύνδρομο down που φίλος του έγινε ένας σκύλος.
  • 8ος κανόνας: «δεν κοροϊδεύουμε τον άλλον». Οι μαθητές αρχικά συζητούν αν κάποιος τους έχει κοροϊδέψει για κάτι, πώς ένιωσαν, αν τους αρέσει αυτό κτλ. Στη συνέχεια παρακολουθούν ένα σχετικό Power point που είχε ετοιμάσει η εκπαιδευτικός της τάξης
  • Στη συνέχεια οι μαθητές δημιουργούν κάτι που θα τους ενώνει για πάντα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση φτιάξαμε βραχιολάκια.
  • 9ος κανόνας: «Σεβόμαστε το χώρο που ζούμε». Οι μαθητές μέσα από τις συγκεκριμένες δράσεις  κατανόησαν ότι θα πρέπει να σέβονται το χώρο που ζουν: σπίτι, σχολείο, περιβάλλον. Παρακολουθούν στη συνέχεια δύο παρουσιάσεις που δημιουργήθηκαν από την εκπαιδευτικό: «βρώμικο περιβάλλον», «καθαρό περιβάλλον». Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός διάβασε το γράμμα της Αστραδενής στους μαθητές, η οποία προσπαθούσε να προστατεύσει τα παιδιά της που είχαν αρρωστήσει από το πολύ καυσαέριο.
  • 10ος κανόνας: «Όλοι έχουμε ικανότητες, όλοι μπορούμε». Παρακολουθούμε την ταινία ενός μεγάλου κιθαρίστα που κατόρθωσε να πετύχει τα όνειρά του, επειδή πίστεψε στις ικανότητές του. Μιλήσαμε για τις ξεχωριστές ικανότητες του κάθε μέλους και πώς αυτό μπορεί να βοηθήσει την ομάδα που ανήκει.
  • Επόμενη δράση ήταν να δημιουργήσουμε ένα κατάλογο με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μελών της ομάδας μας.
  • Μιλάμε και γράφουμε για το σπίτι των ονείρων μας. Τα παιδιά παρακολουθούν ένα power point για το σπίτι των ονείρων μας και στη συνέχεια γράφουν κι αυτά πώς θα ήθελαν να είναι το σπίτι των ονείρων τους.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ/ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
  • Οι μαθητές μπορούν να συνυπάρξουν ειρηνικά, να νιώσουν ασφαλείς και ελεύθεροι στο σχολικό περιβάλλον, αν ο εκπαιδευτικός αφιερώσει δημιουργικό χρόνο σε ουσιαστικές δράσεις, οι οποίες θα δώσουν την ευκαιρία στα μέλη της σχολικής ομάδας να γνωριστούν καλύτερα, να μάθουν περισσότερα πράγματα ο ένας για τον άλλον, να δεθούν, να ανακαλύψουν κοινά και διαφορετικά στοιχεία, να αναπτύξουν θετική αυτοεικόνα, αλλά ταυτόχρονα να ανακαλύπτουν τη γνώση μέσα από διαθεματικές δράσεις και την ενεργό συμμετοχή όλων.
  • Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να γνωρίζει ότι κάθε μαθητής για να φτάσει στο επίπεδο να κατανοεί και να εφαρμόζει τους κανόνες  της τάξης θα πρέπει: α) να γίνεται καθημερινή υπενθύμιση κατά τη διάρκεια της σχολικής μέρας με αφόρμηση κάποιου γεγονότος, β)να δώσει το  χρόνο που χρειάζονται οι  μαθητές για να κατανοήσουν ότι όταν ακολουθούμε τους βασικούς κανόνες της επικοινωνίας γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι, έχουμε περισσότερους φίλους και μπορούμε να δημιουργήσουμε μικρά θαύματα.
  • Οι μαθητές μέσα από ατομικές και ομαδικές βιωματικές παιγνιώδεις δράσεις γίνονται πιο δημιουργικοί, ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και κοινωνικοποιούνται ομαλά στα περιβάλλοντα που ανήκουν, ζουν και εργάζονται.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου